Ellison on Musical Group Improvisation and Social Organization

King Oliver (Dritter von links, am Kornett) and his Creole Jazzband, ca. 1920, den soziokulturellen Charakter ihrer Kollektivimprovisationen ausdruckstanzmäßig darstellend 😉

These jazzmen … lived for and with music intensely. Their driving motivation was … the will to achieve the most eloquent expression of idea-emotions through the technical mastery of their instruments … and the give and take, the subtle rhythmical shaping and blending of idea, tone and imagination demanded of group improvisation. The delicate balance struck between strong individual personality and the group during those early jam sessions was a marvel of social organization.

Ralph Ellison: „Living with Music“, 1955*


* In: Callahan, John F. (Hg.): The Collected Essays of Ralph Ellison, New York 1995, S. 227-228
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2 Kommentare zu „Ellison on Musical Group Improvisation and Social Organization

  1. „… und selbst Techniken absichtlichen Falschspielens haben sich herausgebildet“. THW Adorno in Dissonazne, Göttingen 1956 (im Artikel Fetischcharakter…. von 1938)
    Karl Friedrich

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  2. @Karl Friedrich: Adorno war der letzte eurozentrische Kulturtheoretiker, dem man den Ausdruck „absichtliches Falschspielen“ gerade noch so durchgehen lassen konnte, denke ich 😉

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